השתלות שיניים לחולים בסיכון

תחום השתלות השיניים התפתח והתקדם והטכנולוגיות החדשניות מאפשרות למטופלים רבים להשלים את השיניים החסרות, להחזיר לעצמם את תפקוד הפה ואת המראה האסתטי. ניתוח השתלת שיניים עצמו כרוך בסיכונים שונים ואינו מתאים לכל אחד

לעיתים רופאי שיניים מסרבים לבצע השתלות שיניים בחולים בסיכון בשל היסטוריה רפואית מורכבת ומצב בריאותי ירוד, נטילת תרופות ומחלות שונות. מחקרים שונים, התקדמות הרפואה והתמחויות של רופאים בתחום הטיפול בחולים בסיכון הביאו בשורה חדשה. חולים בסיכון ובעלי מגבלות רפואיות, אשר זקוקים לטיפולי שיניים או ניתוחי השתלות שיניים יכולים לקבל טיפולים אלה אצל רופא שיניים מומחה להשתלות שיניים.

מי מוגדר כחולה בסיכון?

הרשימה הבאה היא של מצבים רפואיים אשר זקוקים לטיפול דנטלי מיוחד המותאם למצבם הרפואי ורופא השיניים יתייחס באופן מיוחד לאופן הטיפול בהם.

       חולי סוכרת שאינם מאוזנים.

       חולים אונקולוגיים.

       חולים באוסטיאופורוזיס.

       חולי לב.

       חולים שעברו אירוע מוחי.

       נוטלי תרופות למחלות כרוניות.

       מבוגרים מעל גיל 65.

מהי ההתמחות של רופא השיניים בטיפול בחולים בסיכון?

תחום ההתמחות הרלוונטי לטיפולי שיניים והשתלות שיניים לחולים בסיכון הוא התמחות ברפואת הפה הנמשכת כ-4 שנים.

במסגרת ההתמחות זו רוכש הרופא מיומנויות ויכולות גבוהות לאבחן ולטפל במחלות ונגעים בחלל הפה. הרופא צובר מיומנויות הנוגעות לתחומים שונים ברפואה כמו נוירולוגיה, ראומטולוגיה, עור, פנימית, פתולוגיה ועוד.

תחום נוסף הכלול בהתמחות ברפואת הפה הוא הטיפול בחולים בסיכון. כאשר המטופל נמצא בקטגוריה של חולים בסיכון, הוא זקוק לטיפול ייחודי, על ידי רופא המבין ויודע את ההשלכות של מצבו הרפואי על מצב השיניים ועל דרך הטיפול.

רופא מומחה ברפואת הפה עובר הכשרה לטיפול בשיניים והשתלות שיניים תחת הרדמה כללית או תחת טשטוש. עליו לדעת להתמודד עם מצבים קיצוניים שעלולים לקרות במהלך הטיפול כמו סיבוכים או החייאה.

לפני שבוחרים רופא חשוב לבדוק את תחום התמחותו ואם המטופל הוא חולה בסיכון חשוב לוודא שיש לרופא את הידע, ההכשרות המתאימות והמומחיות הרלוונטית לאבחן ולבצע תהליך של השתלת שיניים.

תהליך השתלת השיניים בחולים בסיכון

היסטוריה רפואית. רופא שיניים מומחה להשתלות שיניים לחולים בסיכון יתחיל את הטיפול באיסוף ידע על המצב הרפואי של המטופל, המחלות מהן הוא סובל, אשפוזים, ניתוחים, פרוצדורות רפואיות אחרות, רשימת תרופות. המידע חיוני לבניית תוכנית טיפול וביצוע ההשתלה.

אבחון חלל הפה. הרופא יערוך בדיקה יסודית של חלל הפה, שיניים, חניכיים ורקמות רכות. הרופא יבחן צילומים ויבצע סריקות דיגיטליות בתלת ממד כדי לקבל תמונה מלאה וכוללת של הבעיות הדנטליות להן דרוש פתרון.

בניית תוכנית טיפול. הרופא והמטופל מחליטים על הטיפול המתאים ביותר למצב השיניים ולמצב הרפואי של המטופל. איזה שיניים ניתן לשקם, מתי יתאימו שתלים, תכנית לשמירה על ההיגיינה ועוד.

היוועצות עם הרופא המטפל. מצבו הבריאותי המורכב של המטופל מחייבת התאמה בין הטיפול התרופתי והרפואי שהוא מקבל לבין תהליך השתלת השיניים. בתיאום עם הרופא המטפל יתכנו שינויים במינוני התרופות, שינוי או הוספה של תרופות או טיפול באנטיביוטיקה לפני תהליך ההשתלה ועוד.

לסיכום, רופא שיניים מומחה להשתלות שיניים בחולים בסיכון יעריך את רמת הסיכון של ניתוח השתלת שיניים פולשני ואף יציע דרכים חלופיות  לטפל בבעיה הדנטלית של המטופל בהתאם למצבו הרפואי הספציפי.