חטיבת הביניים ותיכון


חטיבת הביניים ובית הספר התיכון


הכניסה לחטיבת הביניים ובהמשך לבית הספר התיכון מהווה מעבר משמעותי נוסף בחיי בנער\ה המתבגר\ת, העשוי להיות כרוך במתחים וחרדות.
צריך לקבל החלטות ביחס למגמת הלימודים שתבחרו, חומר הלימוד  קשה יותר והמבחנים מרובים יותר.
במקביל-ההתפתחות המינית והגופנית נמשכת ומעסיקה יותר ויותר. לא קל לראות שהחברים לכיתה מתפתחים בקצב מהיר יותר וכבר נראים ממש מבוגרים לעומתנו. העיסוק בתחום החברתי תופס הרבה מקום ואיתו השאיפה "להיות כמו כולם". לפעמים זה גורם לנו להרגיש עוד יותר "שונים" או לא שייכים.
חשוב שתדעו – כל אחד מאיתנו מתפתח בקצב שלו. גם אם "כולם" מתעניינים בבני\ות המין השני ואתם לא- זה בסדר גמור. טבעי שכל אחד ואחת מכם יתפתח בקצת שלו,ושלו בלבד.
חשוב לקבל מידע על נושאים שמעסיקים אותנו, (כמו כל מתבגר\ת בגיל הזה): מה קורה בגוף שלנו (התפתחות איברי המין,תופעת המחזור, הופעת שערות בגוף, שינוי הקול), אהבה , חברות, יחסי מין, אוננות, מין בטוח, איך נדע מי אנחנו ואיזה אנשים אנחנו רוצים להיות? איך מתמודדים עם דחייה ותסכול ועוד. 
זהו גיל של התלבטויות והתחבטויות שאליו נוספת גם ההתמודדות עם קשיי המחלה.
אחד האתגרים העומדים בפנינו הוא הצורך לאזן בין "סערות" גיל ההתבגרות לבין הצורך ברגיעה ושליטה כדי להפחית התקפים.
לפעמים קשה לנו לדבר על זה דווקא משום שאנחנו חווים את עצמינו שונים מאוד. זה תלוי במצב הרפואי שלנו ועם מה אנחנו מתמודדים. ייעוץ מאדם בעל ניסיון או איש\ת מקצוע, יכול לעזור מאד בשלב זה. 
אנו זקוקים עדיין לעזרה רבה מההורים, אך לעיתים גם זקוקים ליותר מרחק מהם בכדי לגבש לעצמנו את הזהות שלנו.כדאי לדבר איתם על כך ולראות איפה אתם יכולים להיות יותר עצמאיים. אם נמצא מקום לפתח את עצמאותנו, זה יחזק אותנו מאד. חשוב לאפשר זמן, מקום ופרטיות להתנסויות וללמידה חדשה שיאפשרו לנו יותר עצמאות, ועם זאת רצוי לקבוע סדרי עדיפויות ולהתמקד בכל פעם בדבר אחד.

כמה טיפים

  • גיל ההתבגרות הוא זמן חשוב ללמידה כיצד לעשות דברים באופן עצמאי (לחבוש פצעים, להכין אוכל ותרופות)אפשר להתאמן ולנסות, יש זמן לפספס ולטעות ובשעת הצורך ההורים יכולים לעזור.
  • מצאו חבר טוב (או כמה..) עליו תוכלו לסמוך, שיעזור לכם בהשלמת החומר החסר- בעיקר בצילומי מחברות.
  • בשנים אלו יש הרבה ספרי לימוד. אפשר לבקש מההנהלה מערכת ספרים כפולה וארונית פרטית בבית הספר. כך אפשר  להחזיק מערכת ספרים אחת בבית ואחת בבית הספר ולא להעמיס על הגב...
  • פנו לעצמכם די זמן לדברים חשובים והתרכזו בכל פעם במשהו אחד. לא כדאי, למשל, לעשות רישיון נהיגה ומבחני בגרות בו זמנית. 
  • פנו זמן ומקום פרטי להכיר את עצמכם ואת גופכם. לגלות מה אתם אוהבים וממה אתם נהנים. כך אתם מפתחים טעם אישי ודעות משל עצמכם.
  • חשוב מאוד להמשיך ולעסוק בפעילות גופנית יומיומית. בגוף שגדל, העצמות והשרירים זקוקים לפעילות ולאימון יומיומי כדי להתפתח ולהתחזק. זה גם ישפר את הלחץ דם, שיווי המשקל והיציבה. חפשו פעילות ספורטיבית שמהנה אתכם!