להיות הורים לילד/ה עם דיסאוטונומיה משפחתית


להיות הורים לילד\ה עם דיסאוטונומיה משפחתית
 


הורות לילד/ה עם מחלה קשה היא חוויה טוטלית, המשליכה כל היבטי החיים ועל כל חברי המשפחה. 
טיפול שוטף בצרכי הילד עם מחלת ה-FD ,התמודדות עם התקפים, סכנת חיים, טיפולים מסוגים שונים, התרוצצות בין הבית לבית החולים ובתוך כך טיפול בילדים נוספים ובבני משפחה נוספים, עבודה, תחזוקת הבית, זוגיות וחיי אהבה ועוד: כך נראית "שגרת" החיים שלכם, ובתוך "שגרה" זו כל הורה מנסה לפתח מנגנוני הסתגלות יעילים ככל הניתן.
הדרך הארוכה מתחילה עם קבלת האבחנה: לילד שלנו יש דיסאוטונומיה משפחתית.
ברגע זה, תפיסתינו ביחס לעולם, העוזרות לנו לחזות מצבים ולהסתגל אליהם, עוברות טלטלה משמעותית. 
הורים רבים מתארים את תחושתם בקבלת האבחנה כהלם, בלבול ואפילו קהות חושים. מערבולת של שאלות  מתרוצצות בבטן, ולעיתים אף קשה להבין את מה שנאמר במילים על ידי אנשי המקצוע. 
לאחר הטלטלה הראשונית, מתחיל תהליך הסתגלות, רצוף אבני דרך רבות, עליות ומורדות, לחיים עם ילד שיש לו מחלה קשה ומסכנת חיים. 
רוב ההורים יודעים מעט מאוד, אם בכלל, על המחלה שזה עתה התבשרו שילדם חולה בה. תחושות אי ודאות, חרדה, כעס, ייאוש ואפילו אימה, הן טבעיות והגיוניות מאוד במצב זה .
עם זאת, גיבוש מערכת תפיסות ביחס למחלה ולהתמודדות עמה הוא אישי וקשור גם לתפיסות אישיות קודמות: האם אתם נוטים לאופטימיות או לפסימיות? האם חשוב לכם לדעת כל פרט וכל רסיס מידע ואולי אתם מעדיפים לא לדעת הכל? האם אתם מתייחיסם לדברים שלא ניתן לשנות, לכך שהילד האהוב שלכם אינו בריא ו"מושלם"?
תפיסת הילד עם המחלה
שינוי המהותי ביותר שהורים חווים בעיצוב התפיסות שלהם הוא ביחס לילד שלהם. הדאגות הן אינסופיות: האם הילד יחיה? כמה שנים הוא יחיה? האם הוא יסבול מכאבים קשיים ומטיפולים לא נעימים? האם יתפתח באופן נורמלי? עד כמה יבלטו סימני המחלה בחזותו?
האם הילד שלי יהי מאושר? האם הוא יאהב ויהיה נאהב?האם יהיו לו חברים? האם יזכה להתנסויות ולהשגים שדמיינתי עבורו?
האם נוכל לספק עבור ילדינו את כל הטיפולים שידרשו לו? האם נעמוד בכך כלכלית? האם נוכל להבטיח את עתידו הכלכלי? ומה יהיה כשכבר לא ניהיה? ומה יהיה עלינו ועל שאר המשפחה?
חלק מהחרדות פוחתות עם הזמן וחלק צצות שוב, בעוצמה זו אחרת, כחלק ממעגל החיים והאירועים המתרחשים בו ( החרפה במחלה, מעבר לבית הספר, מחלה של ההורה,גיל ההתבגרות ועוד...)
בפני  הורים שילדם חולה במחלה קשה עומד האתגר של הפרדה בין הילד לבין המחלה, בכדי לאפשר לו להתפתח באופן נורמלי ככל הניתן. ילד עם FD  יוכל לעשות הפרדה בינו לבין המחלה, או בינו לבין גופו החולה, רק אם ההורה עושה זאת לפניו. בכך נבנית האווירה הסביבתית הנדרשת בעבור נפשו של החולה להתפתח כמלוא יכולתה- להשתחרר ככל הניתן מכבלי המגבלות הגופניות שמוטלות על נפשו. בהמשך, הנפש תיהיה חופשייה יותר לקחת אחריות ולדאוג לגוף ולבריאותו כמיטב יכולתה.
אין זה דבר קל לעשות את ההפרדה.
הורים לילדים החולים במחלות קשות מספרים שלעיתים המחלה כל כך מוחשית ונוכחת שקשה מאד לראות את הילד מבעד למחלה. 
אב לבת הסובלת ממחלה קשה אומר:..."כשהיא חוזרת מבית הספר אני לא רואה אותה, אני רואה את הצליעה שלה ואת הכאב שלה, אני שמח ואוהב אותה כשהיא מרגישה טוב אבל אני נהיה כל כך כועס וזועם כשהיא לא..." (מצוטט אצל 1993,Davis).
בלבול בין המחלה לילד מתבטא לעיתים בצורך של ההורים להיות מגוננים יתר על המידה או להגביל את טווח ההתנסויות שהם מאפשרים לילד, מה שעלול לפגוע בהתפתחותו. 
כהורים המתמודדים עם סכנת חיים לילדיהם מידי יום, זהו אחד האתגרים הקשים ביותר: יש לשקול ולאזן שוב ושוב את הסיכון לילד( אם ייחשף ללחוץ, אם יפתח ברז מים חמים בעצמו...) אל מול היותו בראש ובראשונה ילד, הזקוק למגוון התנסויות בכדי להתבגר ורכוש עצמאות.
ההורה נדרש ליצירתיות גדולה- למצוא דרכים להתנסויות חדשות ולפיתוח עצמאות, באופן הדרגתי, למרות ועל אף הסיכונים, ובדרך הבטוחה ביותר. כאן מוזמנת להורה האפשרות לגלות אתעצמו, את האמן היצירתי שבו. 
FD  הינה מחלה מבלבלת לחולה, להוריו ואפילו לרופא.
לדוגמה: ילד יכול לסבול מהשתנקויות, הקורות תמיד בזמן שאחד ההורים נוכח. כאשר ילד ללא השגחת הורים, הוא כאילו "מגלה איפוק" ונוכחות חזקה יותר ( כמו ילד שמבקר בבית חברו ומתנהג בבגרות), ובכך נמנע מצב של ריפיון אשר יכול להוביל להשתנקות.
איך כל זה משפיע עלינו?
הורים רבים שנולד להם ילד חולה מקבלים מסרים, מרומזים או ישירים, מהסביבה החברתית והמקצועית, לפיהם עליהם להגיע לשלב "אידיאלי" של קבלה והשלמה עם מצבו של ילדם. בפועל, ישנן משפחות החוות מצב מתמיד של עצב. משפחות אחרות חוות תקופות שונות של השלמה, צער, אבל, קבלה , ותקווה.
אתם ההורים נדרשים בעצם לתהליך התסגלות מתמשך: הן למצב ה"שגרה"  הכרוך במתח ובעקה (stress) ניכרים ומצטברים והן למשברים חוזרים ונשנים.
ההסתגלות כרוכה, במידה רבה, ביכולת שלכם להגיע לשירותי סיוע מתאימים ולצרוך אותם. זהו אחד האתגרים הגדולים העומדים בפנינו: לדעת לבקש ולקבל עזרה, להכיר בצורך שלנו בעזרה, כדי שנוכל להתמודד מבלי להתמוטט ולטפל בשחיקה של עצמנו. 
מקובל לחשוב שהשפעת המחלה על האם היא רבה יותר, בגלל התפקיד המשמעותי המסורתי של נשים בגידול הילדים ובניהול חיי היומיום בבית.
פחות תשומת לב ניתנה לאבות ולתגובותיהם להולדה ולגידול של ילד הסובל ממחלה קשה, בין היתר מפני שהחברה עדיין מתקשה לקבל תחושות של פגיעות, חוסר אונים, חוסר שליטה במצב וכאב אצל גברים.
ייתכן שחשתם, כמו אצל הורים רבים אחרים, אבל על הולדת הילד ה"לא מושלם" ונזקקתם לתהליך ארוך של השלמה עם מצבו. ואולי אתם חשים, לעיתים, כעס ואפילו טינה כלפי הילדים שלכם והעול הגדול שהטיפול בו מטיל על כתפיכם ועל המשפחה כולה. אולי אתם חווים צער ותסכול בגלל שאיפות שלא הגשמתם וחלומות שנטשתם בצד הדרך, ואולי גם אשמה על שאתם חשים כך, ואשמה על המטען שהעברתם אליו. 
אולי אתם נאבקים שלא לפתח ציפיות גבוהות מהילד שלכם כדי להימנע מאכזבות. אולי אתם אפילו חוששים להיקשר אליו יותר מידי, בגלל החרדה לאבדו. חשוב שתדעו שכל זה בסדר, מותר ומקובל.
ויש גם הרבה כאב, והרבה אהבה.
כל אלה, וכל רגש  אחר מטווח הרגשות והתחושות המציפים אתכם, הם ביטויים נורמליים לחלוטין במציאות ה"לא נורמלית" בה אתם פועלים כהורים.
חשוב לתת להם מקום בלבכם פנימה וגם בתקשורת הזוגית והמשפחתית.
אנשים רבים נוטים לחשוב שביטויי רגשות קשים, פגיעות או פנייה לעזרה הם ביטוי לחולשה, אך האמת היא שהם מקור לכוח, התמודדות והסתגלות, עבורנו כבני אדם וכהורים המתווים מודל להתמודדות לילדינו הבריאים והחולים.
אתם ההורים, יחד עם המשפחה כולה, המשאב החשוב ביותר להתמודדות ילדכם עם מחלתו. זאת, בתנאי שאתם דואגים גם לעצמכם, לכוחותיכם הפיזיים והנפשיים.

הקשר עם המערכת הרפואית
מרגע שנולד לכם ילד עם FD, המערכת הרפואית הופכת לחלק בלתי נפרד מחייכם.
סביר להניח שלפני כן לא "ביליתם" זמן כה רב בבית חולים ולא ניצבתם בפני הצורך להתמודד עם בעיות רפואיות כה מורכבות, לצבור ידע רב ולקבל החלטות קשות וגורליות ביחס לילדכם.
השגת מידע על המחלה, שניתן לעבד באופן ברור ו"יומיומי" אינה דבר פשוט.
בגלל נדירותה היחסית של דיסאוטונומיה משפחתית רבים מהרופאים אינם בעלי ידע מספיק. גם הידע הקיים אינו נותן, בהכרח, מענה לשאלות מהותיות ויומיומיות, כך שנדרש מכם, ההורים, לקבל החלטות קשות וגורליות ולהסתמך, במידה רבה, על היד והניסיון שצברתם בעצמכם ועל החושים שלכם כהורים, כשכובד האחריות מוטל על כתפיכם. 
יש הורים הצוברים ידע רב באמצעות קריאת חומרים רפואיים ושיטוט באינטרנט וכל ההורים צוברים ידע ומומחיות מתוך התנסות. הקשר והתמיכה בין המשפחות מאפשר להתחלק ביד ובניסיון ולהפכם לנחלת הכלל. 
בדרך הארוכה, ככל שסימני המחלה השונים נפרשים בפנינו, אנו נדרשים גם לעצב תפיסות חדשות ביחס לקשר עם הממסד הרפואי ולבנות קשרים ארוכי טווח ולעיתים יומיומיים עם אנשי מקצוע שעד כה ראינו רק לעיתים רחוקות. המודל הרפואי המערבי שהורגלנו אליו-ושמרבית הרופאים חונכו לפיו- יותר ציפיה לרופאים "יודעי כל" וסמכותיים.
משפחות שילדן חולה וחייו תלויים בידי הצוות הרפואי חוששות, לעיתים, שאם ישאלו שאלות רבות או יעלו ספקות ביחס לטיפול תהיה בכך משום פגיעה בסמכותם של הרופאים והם ייתפסו כ"לקוחות שאינם משתפים פעולה".
אולם כיום מקובלות יותר ויותר גישות מודרניות ברפואה, אשר דווקא מעודדות רופאים ליצור קשר של שיתוף פעולה בין אנשי הצוות השונים והמטפלים בחולה(רופאים, אחיות, צוות שיקומי ופרא רפואי) ואף שותפות והתייעצות עם החולים ובני משפחתם. שותפות זו חשובה במיוחד למשפחות החולים ב-FD, הנזקקות לקשר רצוף עם גורמים שונים במערכת הרפואית. לעיתים, לכם ההורים ידע רפואי רב יותר מאשר לרופאים אליהם אתם פונים לעזרה- מתוך ההתנסות וההיכרות האישית שלכם עם המחלה. חשוב לדעת, שלידע שלכם ביחס לילדכם ולמצבו אין תחליף. אפשר לומר, אפילו, שאתם "מומחים" בנושא.
שילוב בין המומחיות שלכם, מומחיות הילד (בהתאם לגילו) ומומחיות אנשי המקצוע תביא, איפוא, לטיפול הרפואי המיטבי. בניית קשר של שותפות עם הצוות הרפואי דומה לכל בנייה של קשר ממושך: יש חשיבות לבניית אמון הדדי, ביסוס דרכים להעברת מידע מכל צד,קביעת גבולות ואף יצירת מימד לא-פורמלי לקשר הפורמלי. 
עלינו לזכור שלחלק מהרופאים בניית שותפות עם מטופליהם אינה דבר מובן מאליו.מותר לנו להגיד שחשוב לנו לבנות שותפות של ממש, כי "נעבוד" יחד זמן רב ולכולנו שאיפה ומטרה עליונה משותפת – טובת הילד, שמירת בריאותו ושיפור איכות חייו- ככל הניתן. כולנו מתוסכלים כשהמצב אינו משתפר. כולנו בני אדם. יחד נוכל להשיג תוצאות טובות יותר.

אז מה אפשר לעשות?
אל תהססו לשאול שאלות, עד שתבינו ותבואו על סיפוקכם.
אל תהססו להציע מידע ולשתף בתחושותיכם.
אל תהססו גם להביע אי הסכמה או להציע לבדוק כיוונים נוספים.בעזרת תקשורת טובה ניתן לבסס דפוסי עבודה משותפים, לפחות עם חלק מהצוות .
אל תתביישו בתפקוד שלכם ובמיוחד במה שאינכם מצליחים לקיים. כשאתם מבקשים עצה, הרופא ממליץ לכם, אם הוא יכול, על ניסיון טיפול מסוים, מבוסס פחות או יותר. אם אתם מקבלים את המלצתו אך נכשלים בביצועה- וזה קורה פעמים רבות- אל תהססו להעלות זאת ולבחון סיבות לאי ההצלחה. אם חשוב לכם, ניתן לחפש ולמצוא דרך התמודדות נוספת.


"טיפים" מההורים:
מה לעשות בזמן מחלה או התחלת התקף
  • לערוך טיולים מחוץ לבית או בגינה, לנשום אוויר נקי . הטיול עוזר לחלק מהילדים.
  • CLONIDIN   עוזר לחלק מהחולים למנוע בחילות בוקר וכטיפול בהתקף- יש להתייעץ עם הצוות הרפואי לפני טיפול. 
  • יש תרופות נוספות להרדמה, אשר ניתן לתת בבית ולנסות להימנע מאשפוז : בונדורמין (תת לשוני), ואליום, טריכלונם,כלורהידראט. יש להתייעץ עם הצוות הרפואי לפני הטיפול!
  • כדי להרגיע ילד בזמן התקף, אפשר לספור ביחד ממאה לאפס, אחורה בקול מונוטוני ומרגיע.
  • להורדת חום גבוה כדאי לעשות אמבטיה פושרת ולהרטיב את הגוף והראש, במקביל לתרופה להורדת חום.
  • לתת לפעוטות סמרטוט או מגבוני יד להרגעה, כדי שלא יכניסו את החולצה לפה.
  • לעמעם את האורות ולהדליק נר. אפשר גם להיעזר בארומתרפיה. זה מרגיע.
  • לא לעשות את הילדים ליותר חולים ממה שהם! לעזור להם להרגיש טוב וברגע שזה מתאים להוציא אותם מהבית. 
  • חיות מחמד, כמו חתול למשל, יכולות ללמוד ולהרגיע את הילד בזמן התקף או בחילה קשה. הגרגור של החתול הנשכב על בטן הילד והליטוף מרגיעים מאד. 
  • במידה והתקף נמשך מעבר ל"זמן הרגיל" ללא סיבה נראית לעין, רצוי לפנות לבית חולים ולהתייעץ עם הצוות המטפל!
  • מה לעשות עם הגסטרוסטומי?
  • לא להחליף כפתור כשהקיבה מלאה.
  • לתת לילד ג'לי במקום שתייה- זה יכול להפחית אספירציות. ניתר לרכוש בחנויות הפארם אבקה בשם Thick and  Easy  שמסמיכים נוזלים.
עיניים...
  • בעיות בעין? לרוב, עיניים אדומות הן סימן ליובש וארוזיות (כיבים) ואינן בהכרח מודלקות. נסו לטפטף מידי כחצי שעה עד שעה תחליפי דמעות (רצוי מהסוג המחיל חומצה הילארונית כמו hylocomod  וכן תחליפים מסוג ג'ל או משחה (רצוי ללא חומר משמר – כמו viscotears  או duratears ) ולפנות בהקדם לרופא עיניים להמשך טיפול.
  • מומלץ לשים בעיניים משחה שומנית, שתחזיק לזמן רב, במיוחד לפני השינה, מכיוון שחולי FD  נוטים לישון כשעיניהם אינן עצומות לחלוטין.
 

"לחתוך את חבל הטבור": איך לאפשר לילד שלנו לגדול ולפרוש כנפיים?
אחד מתפקידינו החשובים כהורים הוא לעזור לילדינו להיפרד מאיתנו ולהפוך למבוגרים עצמאיים, שיוכלו להסתדר בעולם ללא עזרתנו.
ההיגיון הפשוט אומר שעלינו לשאוף לכך שהילד יוכל לעשות עוד ועוד דברים ללא התערבותנו, שיוכל לפתור בעיות בעצמו ולדאוג לצרכיו היומיומיים.
בפועל, פועלים כוחות פנימיים בתוכנו כנגד היגיון זה: הרגשות העזים שאנו חשים כלפי ילדינו, השאיפה לגונן עליהם מפני כאב, אכזבה או תחושת כישלון, תחושת ההנאה שמעוררים הפינוק (במיוחד של ילד סובל) וההזדקקות לנו ואפילו הנוחות- שהרי לא פעם קל יותר לעשות בקום הילד ולא לעודדו לעצמאות. פשוט, אין לנו זמן וסבלנות.
כשהילד שלנו חולה ב FD, קשה במיוחד לחתוך את חבל הטבור ולאפשר לו לצמוח ולפרוח לקראת היותו מבוגר עצמאי: הסכנה המתמדת לבריאותו ואפילו לחייו,  האשפוזים, הטיפולים הפיזיים הפולשניים, הצורך בעזרים חיצוניים בכדי להחליף את תפקודי הגוף הבסיסיים- כל אלה מגבירים מאד את תלות הילד בהוריו, בלי קשר לגילו. גם הרצון למנוע כאב וסבל מהילד, שחייו רצופים בהתמודדויות קשות, חזק כאן במיוחד.
אז למה, בעצם, לעודד את הילד לעצמאות? האם זה לא גובל בחוסר אחריות? איך נדע שהוא (או היא) יכול להסתדר בכוחות עצמו? למה שלא נקל עליו, ככל הניתן?
כשמישהו תלוי באחרים כל הזמן מתעוררת בו תחושות חוסר ישע וחוסר ערך עצמי. תחושת חוסר השליטה בחיים עקב המחלה, מתגברת עוד יותר. מעגל שלילי של חולשה מסוג זה, גורם לילד נזק גופני ונפשי כאחד כשהוא מתפתח. חולשה וחרדה יכולים להפוך לאויבים ממש לתיפקוד ולבריאות.
לכן, חשוב שנאתר את המקומות בהם נוכל לעודד את עצמאותו של הילד (או הנער, או אפילו המבוגר) שיש לו FD  ונאפשר לו לגדול ולהיפרד מאתנו, למרות שבמציאות הקיימת הוא זקוק לעזרה בתחומים נרחבים של חייו.
נשאל את עצמנו: האם יש משהו שאנו עושים כעת עבור הילד שהוא יכול לעשות בעצמו?
אם כן – מדוע אנו ממשיכים לעשות זאת עבורו?
זכרו שעצמאות באה לידי ביטוי גם בדברים הקטנים של החיים. כמעט בכל מקום ובכל אירוע יומיומי ניתן לעודד את ילדינו לצמוח, לחוש בערך עצמם ולתרגל כישורי עצמאות שיכינו אותם לחייהם כבוגרים, אפילו כשהם חולים כל כך.
בעזרת עידוד, סובלנות ונחישות ילדינו יכולים להגיע להישגים ולעשות דברים רבים- אפילו דברים קשים כמו רכיבה על אופניים או עיסוק בספורט.
1) לאפשר לילדים לקבל החלטות: אי אפשר להחליט מתי יבוא התקף, אי אפשר לבחור לא לקחת תרופות, אי אפשר לא להתרגש יותר מידי...
אבל, אפשר בהחלט להחליט אם ללבוש חולצה אדומה או כחולה, לבחור כיצד לעצב את החדר, להחליט איזה סרט לראות, להחליט איזה ביגוד מתאים כאשר אנו יודעים שבחוץ יום חורפי וגשום, להחליט אם להכין שיעורים עכשיו או אחר כך.
כל החלטה – גם הקטנה ביותר- מחזקת את תחושת האוטונומיה של הילד ומאפשרת לו תרגול בקבלת החלטות גדולות יותר, הקשורות גם בעתידו (בחירת עבודה, בחירת סגנון חיים, בחירת בן\בת זוג...), תוך פיתוח טעם אישי ייחודי לו.
אפשר להגיד לילד, לדוגמה:"תרצה ללבוש סוודר או חולצת פלנל?", "היום חם ויבש אבל בערב עלול להיות קר יותר. מה אתה חושב שכדאי ללבוש?", "באיזו תכנית את מעוניינת לצפות?", " אני מבינה שאת לא אוהבת את התרופה. מה תרצי לשתות איתה – מיץ או מים?".
2) לגלות כבוד כלפי מאמצי הילד:  כאשר הילד עושה ניסיונות לא מוצלחים או נאבק במשימות יומיומיות חשוב שנכבד את מאמציו ונעודד אותו להמשיך בכוחות עצמו. כך, לדוגמה, במקום לומר:" תן לי לעשות את זה בשבילך", אפשר לומר:"נדרשת מחשבה רבה בשביל לבחור איזה בגד לבחור להיום".
3) לא לשאול שאלות רבות מידי: לעיתים אנו "מפגיזים" את ילדינו בשאלות: "הסתדרת בבית הספר? הילדים לא הציקו לך? הסתדרת עם הכפתור? עם מי דיברת בהפסקה?".
הילדים עלולים לחוות את ה"מתקפה" הזו כפלישה לחייהם. בכדי לאפשר להם לבחור מה לספר ומה לא, בזמן המתאים להם, נסו למצוא את המינון המתאים. אפשר גם להגיד רק:"היי, טוב לראות אותך!" או : "ברוכה הבאה הביתה".  
4) לא להזדרז לספק תשובות לשאלות: ילדים שואלים שאלות רבות, אך לא בהכרח בכדי לקבל תשובה. לרוב, השאלה באה לאחר שהילד כבר חשב על הנושא ואף גיבש לעצמו תשובה. הוא זקוק למבוגר בכדי להמשיך לפתח את רעיונותיו.
כשהילד שואל: "למה אני יכול לאכול דרך הפה כמו כולם?" במקום להתחיל להסביר, אפשר לומר:"זו שאלה שמעסיקה אותך" או - ,למה, באמת?" ולאפשר לילד להמשיך ולפתח את הנושא ולמצוא תשובה בעצמו. כמובן שתמיד ניתן למסור מידע חשוב אחר כך.
5) לעודד ילדים לנצל מקורות מחוץ לבית: חשוב מאוד שילדים ילמדו (בהתאם לגילם) להיעזר במקורות נוספים מלבד המשפחה הקרובה לשם פתרון בעיות. הידיעה שהילדים אינם תלויים רק בנו מגבירה את תחושת הביטחון שלהם (וגם שלנו...).  
אפשר לעודד ילדים לזהות ולאתר גורמים שיכולים לסייע להם בתחומים שונים ולהתנסות ניסוי פעיל בהשגת מידע הדרוש להם. למשל: לברר בעיתון אילו סרטים מציגים בקולנוע ומה תוכנם, לשאול את המורה בבית הספר איך ניתן להשיג שיעורי עזר, לבקש מהרופאה מידע על הטיפול הרפואי, לחפש מידע באינטרנט ועוד.
6) לא לשלול תקווה: יום יום אנו חוששים לחיי ילדינו ויום יום אנו מקווים שיחזיקו מעמד, שיתקדמו עוד שלב.
במציאות זו קשה לילד (וגם לנו) לטפח חלומות ותקוות לעתיד מתוך החשש שהאכזבה תהיה מרה וכואבת מידי.
כמובן שחשוב לתת מקום לרגשות אכזבה וכאב ולדון בפתיחות גם בייאוש ובמגבלות. עם זאת, חשוב לזכור שכאשר אנו מגוננים בפני אכזבה אנו עלולים "לגונן" גם בפני תקווה, הגשמת חלומות וחתירה למטרה שהתרופה הטובה ביותר לייאוש היא תקווה. 
במקום להדגיש רק את הקושי או לבטא חוסר אמון, אפשר, פשוט, לתת מקום גם לתקווה. למשל: "אז היית רוצה ללמוד להיות פסיכולוגית? זה נשמע מעניין, ספרי לי עוד, או "אתה חולם לגור בבית משלך אחר שתגמור ללמוד. מה היית רוצה שיהיה בבית?".

ומה עוד אפשר לעשות?
 
  • הניחו לילדים לטפל בגופם, ככל הניתן והיכן שניתן: לנגב רוק, להחליף בגדים, להסתרק וגם לקחת אחריות על הטיפול התרופתי, בהתאם לגיל כמובן. בקשו רשות לגעת בילד או לפחות הודיעו על כוונתכם ("אני צריכה לנקות את הכפתור. האם עכשיו זה זמן טוב או שתעדיף שנעשה את זה כשתגמר התכנית טלוויזיה?").
  • תנו להם לענות בעצמם לשאלות הנוגעות אליהם (של רופאים, מורים, קרובי משפחה...). למשל: כשמישה שואל אתכם: " נו .... עומר מסתדר בבית הספר החדש?" תוכלו לומר: "עומר יודע והוא זה שיכול לענות על השאלה בצורה הטובה ביותר". כשהרופא שואל: "איזה תרופות גילה לוקחת  במשך היום?" ענו:"גילה כבר מספיק גדולה ואחראית על לקיחת התרופות בעצמה – שאל אותה!".
  • בטאו אמון במוכנות העתידית של הילד כשהוא רוצה לעשות משהו ועדיין אינו מסוגל. למשל: "אני לא מודאגת, כשתהיה מוכן לכך תוכל למצוא דרך להתמודד בצורה טובה עם מבחן באנגלית ".
  • למדו את ילדכם כלים שיסייעו להם להתמודד עם מגבלותיהם:
            התקינו מד טמפרטורה בבית ולמדו אותם להשתמש בו. קבעו על הקיר "מקרא טמפרטורות", למשל : פחות מ-20                   מעלות: צריך לקחת סוודר ומעיל ".
            למדו את הילדים לברר את מזג האוויר באמצעות הרדיו, העיתון, הטלוויזיה, האינטרנט.
            הראו לילדים כיצד להשיג מידע שחשוב להם בספרים, באינטרנט, בטלפון. 
            למדו את הילדים להשתמש באמצעי  בטיחות ומיגון בבית. 
            עודדו את הילדים לזהות דברים שמהנים אותם, מרגעים אותם, מעניינים אותם. 
  • חפשו הזדמנויות להראות לילדים תמונה אחרת ביחס לעצמם:
            הניחו להם לשמוע "במקרה" דבר חיובי עליהם.
            תנו להם מטלות הדורשות אחריות, יצירתיות, כושר ארגון וכו' ( "אני זקוקה למוח יצירתי- מה נקנה לסבתא השנה?",                   "תעזור לי למיין את הגרביים האלו? יש לי המון עבודה", "תוכלי לבדוק במפה מה הדרך הכי טובה וקצרה?" וכו').



הורים כפעילים ומנהיגים

הקשיים היומיומיים הכרוכים בגידול ילד עם FD מלמדים אותנו הרבה על עצמנו, כהורים וכבני אדם.
נכון- איש מאיתנו לא פילל ללמוד על עצמו בדרך זו, אך אחת מהמתנות שהעניקו לנו ילדינו החולים היא הזדמנות להכיר את כוחותינו, את היצירתיות והנחישות הטבועות בנו, את יכולתנו להיאבק, להחזיק מעמד ולפעול בשינוי.
הורים, בני משפחה וגם ילדים ומבוגרים הסובלים ממחלות קשות מגלים, לעיתים, שאם לא יתארגנו ויפעלו למען עצמם – איש לא יעשה זאת במקומם.
אגודות וארגונים רבים- כולל העמותה הישראלית לדיסאוטונומיה משפחתית – הוקמו על ידי אזרחים מן השורה, בעלי עניין בנושא, שהחלו לפעול בחלל שהותירה המדינה. 

פעילות חברתית מסייעת לנו, בראש ובראשונה, לקדם עניינים הנוגעים לנו באופן אישי (כמו- השגת הנחה, הכנסת תרופה לסל התרופות, שיפור סידורי הנגישות בבית הספר ועוד), אך מעבר לכך היא מאפשרת: 
  • עצמה אישית- תחושה של כוח: האנושי שבנו נקרא להתעורר וביטוי כלפי ילדינו וסביבתנו.
  • יצירה וקידום  של שינוי חברתי.
  • מפגש חברתי, תמיכה ותחושת שותפות.
  • אפשרות לזכות בהכרה ובהוקרה חברתית.
  • ועוד....
אפשר לפעול ברמה נקודתית (בבית הספר או בגן), מקומית (הנחות או סיוע מהעירייה), אזורית או ארצית (פעילות לובי למען הכנסת מזון מיוחד לסל התרופות , למשל).
ניתן, כמובן, לפעול באמצעות העמותה הישראלית לדיסאוטונומיה משפחתית ו\או באמצעות ארגונים התנדבותיים נוספים. בכדי לדעת אילו גופים התנדבותיים פועלים באזור מגוריכם ניתן לפנות לאחראי\ת המתנדבים מטעם העירייה (אם יש ), לאגף הרווחה או לרכזים במתנ"ס המקומי. מטעם גופים  אלו מתקיימת, לעתים, פעילות הכשרה לפעילים מתנדבים, המקנה מיומנויות בסיסית לתכנון, ייזום ויישום פרויקטים חברתיים בקהילה.
לפעילות משותפת, המפגישה כמה בעלי אינטרסים משותפים או משלימים, יש עוצמה רבה יותר מלפעילות של יחידים. 
לכן, נסו לזהות בסביבתכם שותפים ולגייס אותם לטובת העניין. שותפים אלו אינם חייבים  להיות קשורים למחלת ה-FD : כך, לדוגמה, אם אנו שואפים לשפר את נגישות  בית הספר המקומי לילדים המתקשים בהליכה, ייתכן ונמצא אוזן קשבת בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עמותות למען נגישות לנכים וכדומה. שיפוץ כולל, שיכלול גם מענה לסוגיית הנגישות, יכול לעניין את כלל ההורים בבית הספר.