תזונה למתמודדים דיסאוטונטומיה משפחתית

תזונה ב- FD
כתבה - הילה עירון-אלישר דיאטנית בבית החולים הדסה הר הצופים (2005)

תזונה ב- FD "כפתור" (גסטרוסטום) בחירת הכפתור תחזוקה של הכפתור תחזוקה של הצינורות עצות, בעיות ופתרונן בלאי והזמנת כפתור חדש עצות הקשורות בהכנת המזון ובהאכלה מזון תרופתי בסל הבריאות פינת המתכונים.

תזונה ב- FD

בשל מעורבות מערכת השרירים האוטנומית בכל תהליכי האכילה, מלעיסה לבליעה לעיכול בקיבה למעבר למעי ולספיגה - ישנה חשיבות רבה להתאמת המזון ודרך צריכתו לחולים בדיסאוטונומיה. לכל חולה רמה שונה של תפקוד בשלבים השונים בתהליך האכילה, ולכן חשוב מאוד להכיר כל חולה עם המורכבות שלו, העדפותיו וצרכיו האישיים בהתאמת התפריט האישי. ככלל, חשוב לשמור על צריכת קלוריות מאוזנת, על השלמה של ויטמינים ומינרלים החסרים בתזונה או הדורשים תגבור, בשל צריכה מוגברת. הצריכה הקלורית תהיה גבוהה יותר מאשר ההמלצה היומית הבינ"ל RDA , וכן גם צריכת הנוזלים. בדרך כלל נראה צורך בתגבור של ברזל, סידן, סיבים, ולעיתים גם של ויטמינים נוגדי- חימצון (בהתאם למצב הריאתי). באכילה דרך הפה נעדיף מזונות במרקם דייסתי- רך, ולא במרקם נוזלי, כדי למנוע שאיפה (אספירציה) לריאות. מרקם קשה יותר יתאפשר על- פי מצב השיניים והלעיסה. הזנה לגסטרוסטום מתחילים בדר"כ על- ידי מכונה (קנגורו) המכתיבה קצב טפטוף, שעולה בהדרגה - עד להשגת כמות הנוזלים ו/או הקלוריות הדרושות. ההזנה נעשית בצורה המשכית סביב השעון. מספר השעות יקבע ע"פ כמות ההזנה הנדרשת. בשלב מאוחר ניתן להגביר בהדרגה את קצב ההזנה ולצמצם מספר שעות האכלה, בכך הילד יכול להיות חופשי מחיבור לצינור או למכונה ויכול לתפקד בפעילויות אחרות. לאחר שמגיעים לקצב מתאים ניתן להתחיל לנסות הזנה באמצעות מזרק, בצורה המחקה ארוחות לא גדולות במיוחד - צורה זו נקראת בולוסים. חשוב לציין, כי הצרכים משתנים מילד לילד ועם הגיל, חשובה גם העובדה אם ההזנה דרך הגסטרוסטום היא הזנה יחידה או תוספת, וכן חשוב לציין, כי כל שלב, משכו ונפחו תלויים ביכולת האישית לספוג ולעכל. אין לעבור משלב לשלב מבלי להיוועץ בצוות המטפל.



להזנה בגסטרוסטום נשתמש בפורמולות השונות הקיימות בשוק, ולהלן פרוט החלוקה וההבדלים ביניהן: הקבוצה הראשונה של פורמולות הן הפורמולות לתינוקות ופעוטות. פורמולות אלו מתחלקות לפורמולות על-בסיס חלבון פרה או על בסיס חלבון סויה.



חלבון פרה הינו הקרוב ביותר לחלב-אם, ולכן יהיה מומלץ יותר, מלבד מקרים של רגישות לחלבון החלב. לאחר שלשול ממושך, מעבר למספר ימים, חלה ירידה בכמות האנזים (הלקטאז) המפרק את סוכר החלב (הלקטוז), ולכן הייתה נטייה להעביר לפורמולה צמחית, אך כיום ישנה פורמולה ע"ב חלבון פרה ללא לקטוז (סימילאק FREE) ולכן זו תהיה הבחירה המועדפת למצב של שלשול מיוחד. ישנה גם פורמולה חלבית בתוספת אורז שעוותי, ENFAMIL AR, פורמולה זו מכילה בתוכה אורז שעוותי, המתפרק בחומציות הקיבה והופך לאורז מוסמך (מעין דייסת אורז). פורמולה זו מתאימה למצבים של החזר- ווישטי (רפלוקס), כך ניתן לתת פורמולה נוזלית בבקבוק או דרך צינור (זונדה או PEG) ולקבל את אפקט ההסמכה בקיבה. במחקרים שנעשו נמצאו אלרגיות לחלבון סויה בשכיחות די גבוהה, וכן אלרגיה כפולה לחלבון סויה וחלב גם יחד, לכן מי שרגיש לחלבון החלב ולחלבון הסויה יקבל, לפחות בהתחלה עד להבשלה מתקדמת יותר של מערכת העיכול פורמולה בה החלבון והסוכר במצב מפורק יותר, ולכן עיכולם קל ומהיר יותר. פורמולות אלו נקראות "סמי-אלמנטליות" וידועות בשמות: פרג'סטימיל ונוטרמיגן. ההבדל ביניהם הוא הרכב השומן ולפי רמת ספיגת השומנים תותאם הפורמולה לנזקקים לה. קבוצת הפורמולות הבאה היא הפורמולות לילדים מגיל שנה ועד גיל עשר שנים. פורמולות אלו הן על בסיס חלבון פרה, ללא לקטוז והן מאוזנות ומלאות. למשתמשים בפורמולות על בסיס סויה אין כיום בשוק פורמולות מתקדמות, מלבד הפורמולות לפעוטות עד גיל שלוש שנים. בהמשך יש להעשיר פורמולות אלו או לעבור לפורמולות חצי- מפורקות למבוגרים. הפורמולות עד גיל עשר הן פדיאשור או נוטרן לילדים, כאשר ההבדל המשמעותי ביניהן הוא הרכב החלבון (שניהם חלבון פרה).
הפורמולות למבוגרים לרוב מתאימות מגיל ארבע שנים. הן מתחלקות לפורמולות עם טעם להזנה דרך צינור או דרך הפה ולפורמולות בטעם ניטראלי להזנה דרך צינור. פורמולות אלו נמצאות גם באריזות גדולות יותר של ליטר.

חלוקה נוספת של הפורמולות הללו היא לפורמולות עם או בלי סיבים, כאשר הפורמולות עם הסיבים הן החדישות יותר, והסיבים שבהן הם מיוחדים ומתאימים לסביבה הטבעית הרצויה של המעי ולמצבי שלשול/עצירות. הפורמולות הללו יכילו אנרגיה בריכוז של 1 קלוריה (קק"ל) למיליליטר. פורמולות אלו הן האנשור, הנוטרן, האוסמוליט, הג'ויטי והאיזוקל.


ישנן פורמולות מרוכזות יותר המכילות 1.5-2 קלוריות למיליליטר. הפורמולות המרוכזות הן לרוב "כבדות" יותר ובעלות ריכוז חלקיקים גבוה יותר, ולכן לא מתאימות לכל מצב. יש להיוועץ בתזונאית בכל מצב של מעבר לפורמולה חדשה. בקבוצה הבאה נמצאות כל הפורמולות המיוחדות. פורמולות אלו אינן מאוזנות ומתאימות למצבים מיוחדים בהם נדרש רכיב מסוים להיות ביתר או בחסר: פורמולות לבעיות כליה עם מעט או הרבה חלבון מהרגיל כגון: סופלנה או נפרוקר ואחרות, פורמולה למצבי היפרגליצמיה/סוכרת כגון: גלוצרנה, פורמולה למצבים של קושי ריאתי בפינוי פחמן דו- חמצני (CO2) או בגמילה ממכשיר הנשמה כגון: פולמוקייר.


קבוצת הפורמולות האחרונה היא הקבוצה של הפורמולות המפורקות לגמרי - "אלמנטליות", בהן נמצאים כל רכיבי התזונה כגון: חלבון, שומן ופחמימות מפורקים לחלקיהם הבסיסיים ביותר. הפורמולות הללו מתאימות רק לאלו שתהליך העיכול והספיגה של חלקיקים מעט ארוכים פגום אצלם, אין להשתמש בהן ללא התוויה מתאימה. על קבוצה זו נמנות פורמולות הילדים והמבוגרים כגון: L-ELEMENTAL, ADVANCED, ALITRAQ.

מלבד הפורמולות המלאות קיימים בשוק תכשירים להעשרה של מזונות או פורמולות ברכיב אחד בלבד: העשרה קלורית על- בסיס פחמימתי: פוליקוז. תכשיר זה מורכב מפולימרים קצרים ובינוניים של סוכר, יתרונו על- פני סוכר שאין לו טעם ושאינו גורם לגירוי של מערכת העיכול ולשלשול בהשואה לסוכר רגיל, לכן ניתן להוסיפו בכמויות גדולות מאשר הוספת סוכר. העשרה קלורית ע"ב שומן היא על- ידי שמן רגיל או MCT שהוא שמן עם שרשראות בעלות אורך בינוני, ולא ארוך, ולכן הוא נספג בתהליך שונה במעי. תכשיר זה יתאים יותר לבעלי קושי בספיגת שומנים או לבעלי קושי בתפקוד לבלב או כיס מרה. תכשירים נוספים בשוק הם של העשרה בחלבון: פרוג'ים, EGGPRO , או EGGPLUS .העשרה זו תינתן במקרים של איבוד חלבוני, מצב תזונתי ירוד או מצבים מיוחדים אחרים. בכל מקרה יש להיוועץ בתזונאית המרפאה. תוספת של ויטמינים ומינרלים צריכה להינתן ע"פ הצריכה המפורטת והמצב התזונתי, בהקשר להחמרה או הטבה במצב עצמות, ריאות וע"פ בדיקות דם עדכניות. ישנם בשוק תכשירים רבים של מכלול ויטמינים בכדור/קפסולה או מינרל/ויטמין בודד. כל מקרה יש לשקול לגופו של עניין ושל מטופל, בזמן נתון.
חולה שאינו מקבל סיבים בכמות מספקת בתזונתו יוכל להשלים הכמות בתכשירים כגון: אצידופולוס 40+ או בתכשיר לילדים ה- ABC דופולוס.
גם צריכת הנוזלים צריכה להילקח בחשבון, כדי להגיע לצריכה יומית נאותה, שהינה גבוהה מהצריכה בכלל האוכלוסייה. כמות הנוזלים המומלצת היא: 130 מ"ל/לק"ג/ליממה לעשרה קילוגרם ראשונים, תוספת של 60 מ"ל/לק"ג/ליממה לעשרת הקילוגרמים מ- 10 עד 20 ק"ג, במשקל של 20-30 ק"ג כמות נוזלים של 2.5 ליטר ביממה, ומעל 30 ק"ג 3 ליטרים ביממה. הנוזלים יחשבו גם מתוך הפורמולות הניתנות ותוספת של מים ( עם מלח וסוכר) או תמיסת הידראן המכילה כבר בתוכה את המינרלים: סודיום, פוטסיום, ציטראט, כלוריד ודקסטרוז (סוכר).
מלבד הפורמולות השונות, לניזונים דרך הפה, יש להתאים את מרקם המזון והכמויות הניתנות בכל ארוחה לרמת הבליעה, להתחשב בהימצאות רפלוקס ובמצב השיניים והחניכיים, במקרים אלו יש להסמיך את הכלכלה ולתת סותרי חומצה ויוצרי- חיץ כגון האלג'יקל או הגביסקון בנוסף. יש לזכור, כי רמת חישת הטעמים שונה בדיסאוטונומיה, ויש להיות קשובים לכל אחד ואחד באופן פרטי.
ישנם גם המזינים מזון מעשה בית עשוי בבלנדר. יש לקחת בחשבון שתערובת כזו אינה אחידה ומשתנה מפעם לפעם, כמו- כן מאוד קשה לבקר את הרכבה המדויק ואת כמות הויטמינים והמינרלים שבה. אם תערובת כזו באה בנוסף להזנה ע"י פורמולה מוכנה סטנדרטית, אין בכך שום סיכון, אם תערובת זו באה כהזנה יחידה יש להקפיד על הרכב מדוד ומדויק, ע"פ חישובי התזונאית שנעשו מראש.


עצות הקשורות בהכנת המזון ובהאכלה


● לכל חולה מותאמים זמני האכלה שונים, קצב שונה ופורמולות שונות. הדבר תלוי בגיל, במשקל ובתופעות לוואי שיכולות להיווצר והן אינדיבידואליות לכל חולה (בחילה, עליה בחץ הדם, התקף וכד'). חלק מהחולים ניזונים מפורמולות מיוחדות בטפטוף איטי בעזרת מכשיר הקנגרו משך מספר שעות, אחרים מקבלים מזון רגיל טחון ומרוסק בבלנדר או פורמולה בבת אחת במנה קבועה, מספר פעמים ביום (האכלת בולוס). כאשר מצב הילד משתנה, משקל גופו עולה או תנאים אחרים משתנים, ניתן לשנות את דרך ההאכלה, כמותה והרכבה. יתכן ועם הזמן יתאפשר לשלב גם הזנה בדרך הפה.
● אפשר ורצוי להיעזר להתייעץ בדיאטנית כדי להחליט יחד מהו הרכב המזון הרצוי לילד והכמות הקלורית המומלצת עבורו. הדיאטנית תנחה אתכם לגבי הכנת המזון. רב הילדים ניזונים מפורמולות מוכנות המגיעות בפחיות (ניתן לאחסן במקרר פחית שנפתחה ולהשתמש בה שוב עד 24 שעות מפתיחתה), עפ"י מרשם רופא או מאבקות מיוחדות הנמהלות במים. חלק גדול מהפורמולות מסובסד עבור חולי FD ומסופק ע"י קופות החולים בהשתתפות של 20-25% בלבד. יש להזדהות כחולי FD בעת התשלום בבית המרקחת!
● התנוחה הטבעית ביותר לאכילה היא ישיבה או בשכיבה על צד ימין או הגב כשפלג הגוף העליון מורם כיון שהיא מאפשרת לקיבה להתרוקן בקלות.
● בזמן הכנת הארוחה ולפני ההאכלה הקפידו על רחיצת ידיים. חברו את הצינורית לכפתור ואפשרו יציאה של אויר ומיצי קיבה . החדירו 5 סמ"ק מים פושרים על מנת לוודא שהכפתור אינו סתום. חברו את המזרק או שקית ההאכלה.
● האכלה בבולוס אמורה לארוך 15-30 דקות בהתחלה, ובהמשך יכולה להתקצר עד כדי 5-10 דקות. האוכל נמזג לשקית או למזרק המחובר לצינורית הגסטרוסטום ויורד בכוח המשיכה אל הקיבה.
● יש לבצע שטיפה בסוף ההאכלה 10-5 סמ"ק מים לילד,30-15 סמ"ק למבוגר על מנת שהכפתור לא ייסתם.
● בזמן דחיפת המזון רצוי להחזיק בחיבור שבין המזרק לצינור כדי למנוע היפרדות ביניהם אשר תגרום להתזת תוכן המזרק החוצה. מאותה סיבה חשוב לשמור על שני חלקים אלה יבשים ממזון, שנוכחותו שם עלולה לגרום להחלקה של המזרק החוצה מהצינור.
● אם יש סתימה בצינור בזמן האכלה, אסור לנסות לפתוח אותה בכח! הדבר עלול לגרום לנזק לכפתור או להחלקה של המזרק מהצינור ולהתזת תוכן המזרק החוצה. אם ניסיונות עדינים לדחוף את בוכנת המזרק פנימה והחוצה אינם עוזרים, יש לנתק את הצינור מהכפתור ולנקותו. חיבור של מזרק גדול עם מים לקצה השני של הצינור (זה שמתחבר לכפתור) והתזת מים דרך הצינור בכיוון ההפוך הוכיח את עצמו כפתרון יעיל לסתימה בצינור.
● בהאכלה מקנגרו, רצוי שהפורמולה תשהה בשקית של הקנגרו לא יותר מכ- 8 שעות, למניעת קלקול של הפורמולה.
● בלילה, מומלץ להדביק פלסטר על השסתום של הפתח הקטן של הצינור, המיועד לתרופות, כדי שלא ייפתח בטעות ויגרום לדליפת הפורמולה החוצה. ניתן ללפף את הפלסטר ליתר בטחון גם על החיבור בין צינור הקנגרו לצינור הלילה. בכפתור מסוג בארד, כדאי מאוד גם לקבע את הצינור לכפתור כדי שלא יתנתק בזמן השינה (במיק-קי אין צורך בכך, בזכות הנעילה של הצינור לכפתור).
● אם מתאשפזים – לא לשכוח להביא את הצינוריות. בחלק מהמחלקות לא תמיד קיים קנגרו זמין, לכן כדאי להביא גם אותו מהבית...
● חשוב שלילד תהיה הזדמנות לשהות עם המשפחה בזמן הארוחה. זו הזדמנות חברתית/משפחתית והילד החולה הוא חלק ממנה. מילדים האוכלים דרך גסטרוסטום משך תקופות ארוכות נמנעת הלמידה של השימוש בפה לצורך טעימה והנאה ולכן הם אכלנים "גרועים". כדאי לעודד את הילד לגעת, לטעום, וללעוס מהאוכל כמו שאר בני המשפחה (לאחר אישור הרופא המטפל). זה יאפשר לו להשתתף במראה טעם וריח של האוכל ואולי הרגשה של שובע. עודדו אותו גם כשכמות קטנה של מזון בפיו. זו הזדמנות מצוינת ללמד גם נימוסי שולחן ושימוש בסכו"ם.
● עודדו את הילד לשחק בצעצועים הקשורים לאוכל ולהאכלה בגסטרוסטום. בין הארוחות שחקו במשחקים בהם יש שימוש בפה ובלשון כמו- ניפוח בלון, נשיקה . משחקים אלה ירגילו את ילדכם להשתמש בפה ויעזרו לו בעתיד להשתלבות בחברה ש"אוכלת רגיל" ואת מיומנות ההיגוי שלו.
● כדאי לרסק תרופות בכותש תרופות מפלסטיק (ניתן להשיג בבתי המרקחת – מכניסים את התרופות לכלי, סוגרים בהברגה את המכסה כמו בקבוק כך שהן מתרסקות באופן אוטומטי בתחתית). הפטנט הזה קל ונקי יותר מעלי ומכתש. לאחר הריסוק הוסיפו מעט מים חמימים לכלי, חכו מספר שניות ואח"כ שאבו והזריקו לסירוגין מספר פעמים למזרק עד שמתקבלת תמיסה אחידה.

מזון תרופתי בסל הבריאות

מזון תרופתי הוכנס בשנת 2001 לסל התרופות והטכנולוגיות בהתוויה לשתי קבוצות חולים, סיסטיק פיברוזיס ודיסאוטונומיה משפחתית. החוק תקף מתאריך 1.3.2002 אושרו 32 פורמולות (מוצרים) כאשר הן מחולקות ל 3 קטגוריות.
קבוצה א' - בה ישלם המבוטח בהתאם לכללי תכנית הגביה שאושרה לקופות לפי סעיף 8 לחוק אין תקרת מקסימום (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני).
קבוצה ב' - בה השתתפות המבוטח היא 20% מהעלות המרבית של המוצר לצרכן, ולא תעלה על 485 ש"ח לחודש. (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני).
קבוצה ג' - בה השתתפות המבוטח היא 25% מהעלות המרבית של המוצר לצרכן, ולא תעלה על 485 ש"ח לחודש. (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני).

להלן רשימה מפורטת של הפורמולות ונוהלי ההספקה בקופה בה אתם מבוטחים.

מזון תרופתי לחולים בדיסאוטונומיה משפחתית כפי שנקבע ע"י משרד הבריאות :
● עבור רשימת הפורמולות מ1- עד 6, ישלם המבוטח בהתאם לכללי תכנית הגביה שאושרה לקופות לפי סעיף 8 לחוק (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני).
1. ENSURE
2. ISOCAL POWDER
3. ISOMIL
4. MCT OIL
5. OSMOLITE
6. PREGESTIMIL

● עבור רשימת הפורמולות מ 7 עד 10,ישלם המבוטח 20% מהעלות המרבית של המוצר לצרכן ולא יותר 485 ש"ח לחודש (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני)
1. ALITRAQ
2. L-EMENTAL
3. ADVANCED NEOCATE
4. VIVONEX PED

● עבור רשימת הפורמולות מ 11 עד 32, ישלם המבוטח 25% מהעלות המרבית של המוצר לצרכן ולא יותר מ 485 ש"ח לחודש (לא ייכלל בתקרה בעד תרופות לחולה כרוני).
1. EMENTAL FLAVOR PAC
2. ENFAMIL AR
3. ENSURE PLUS
4. ENSURE WITH FIBER
5. FRESUBIN
6. ISOCAL LIQ
7. ISOFIBER
8. JEVITY
9. L -EMENTAL PLUS
10. MCT PEPTIDE 0-2
11. NEOCATE
12. NUTRAMIGEN
13. NUTREN 1.0
14. NUTREN 1.5
15. NUTREN JUNIOR
16. NUTREN W/FIBER
17. PEDIASURE
18. PROSOBEE
19. POLYCOSE
20. PULMOCARE
21. S DROPS
22. SCANDISHAKE

● קופות החולים חייבות לנהוג על פי החוק, אך גם רשאיות להיטיב עם החולים (במקרה שאתם מתרשמים שהקופה אינה נוהגת על פי החוק ניתן להתקשר לעמותה.

בכל קופה נקבעו כללים מעט שונים ולכן שימו לב לפירוט המובא להלן:


מתכונים:

קוקטייל פירות מרוסקים דר' עינת שירן
מומלץ לתינוקות ופעוטות לאחר שהתחילו הזנה בכפית ולאלה שכבר גדלו ומעדיפים להתפנק עם מזון מרוסק.

2-3 פירות לפי העונה: תפוח, אגס, תות, מנגו, ענבים וכד'
במקום 3 ביסקוויטים שתופסים נפח , ביסקוויט אחד בלבד
חופן פקאנים טחונים
כף או שתיים שמן אגוזים או שמן קנולה או כל שמן אחר ללא טעם דומיננטי ( לא שמן זית !!!)
במקום כל כפית סוכר מוסיפים 5 כפיות פוליקוז לפי הטעם
טוחנים הכל במיקסר עד לקבלת עיסה אחידה. אפשר להוסיף מעט מיץ פרי אם סמיך מידי.
בתיאבון !

"פצצת אנרגיה" - כדורי שוקולד מבושלים דר' עינת שירן
100-200 גרם שוקולד מומס
חצי חבילה (אפשר גם שלמה) סקנדישייק
שליש חבילה חלבה
4-5 כפות דבש
חופן פקאנים
חצי חבילה מרגרינה ללא מלח
2-3 כפות שמן (לא שמן זית) שמן
פוליקוז לפי הטעם
צימוקים או קוקוס לפי הטעם – לא הכרחי

לערבב ולבשל הכל על אש נמוכה עד שנמס לעיסה אחידה. לחכות שיתקרר מעט.
לאחר קירור קצר ליצור כדורי שוקולד ולהכניס למנג'טים . ניתן לשמור במקרר למס' ימים- כל כדור כזה הוא פצצה קלורית ולא קשה לאכילה ונגמר בשלשה ביסים, כי הכל מרוסק ורק "מודבק " בשומנים.

"טיפים" להעשרה קלורית - מניסיונם העשיר של ההורים
● במקום סוכר רגיל – להשתמש בפוליקוז. לפוליקוז אותו ערך קלורי כמו סוכר אבל רק חמישית מהמתיקות, לכן אפשר ל"המתיק" הרבה יותר מאשר סוכר רגיל .
● להסמיך רטבים (רוטב עגבניות לפתיתים או פסטה) עם רביכה של קמח מעורבב בחמאה/מרגרינה ושמן.
● במקום אחת מכוסות הנוזלים/מים היומית לגסטרוסטום אפשר לנסות כוס חלב שקדים (עם סוכר). החלב עשיר מאד בקלוריות ולרב קל לעיכול.
● ממרחים עשירים בקלוריות שיכולים לשמש בכריך: חמאת בוטנים (אפשר בתוספת ריבת תות- מאכל נפוץ מאד בארה"ב), טחינה, חלבה, שוקולד, ממרח אגוזים, מיונז.
● להסמיך דייסות ע"י Thick & Easy (היבואן: מגאפארם בע"מ ת.ד 519 הוד השרון 45105 טל': 09-7604596 היצרן: hormel healthlabs בארה"ב. http://www.hormelhealthlabs.com/
● לילדים המתקשים לשתות מים עקב אספירציות, ניתן לתת ג'לי בזק כתחליף לנוזלים וכתוספת קלורית
● אפשר להוסיף לג'לי אבקת פוליקוז להעשרה קלורית, ואבקתGG - PLUS (היבואן: מגאפארם בע"מ) כתוספת חלבונים.
● לפחית פדיאשור/אנשור אפשר להוסיף ג'לטין וכך להכין פודינג מזין.
● למזונות הטחונים שניתנים בדרך הפה ניתן להוסיף טחינה גולמית משומשום מלא, נבט חיטה וסובין, וממרח שקדים - כל אלו מזינים מאד, מעשירים את המזון, מקלים על העיכול ואף מסמיכים מעט את האוכל.
● כתחליף מזין לאורז ניתן לאכול קינואה שהיא דגן הדומה בצורתו ואופן הכנתו לאורז. ניתן להכינו כמו אורז, ולמי שאוכל מרוסק, לטחון אותו עם מזונות אחרים.
● מומלצת גבינת סקי העשירה בסידן, יש גבינת סקי בטעם וניל, למי שמעדיף טעם זה